Plagiátorům pšenka nepokvete | Halas Časopis studentů Fakulty sociálních studií. 32. ročník

Plagiátorům pšenka nepokvete

Do rubriky Téma čísla napsala Dominika Dufková (Středa,  2. prosinec 2009)

Rostoucí množství zdrojů, které mají studenti v dnešní době k dispozici, občas svádí k opisování. Masarykova univerzita však nehodlá studentům plagiátorství usnadnit. Díky programu „Jako vejce vejci“ zveřejňování závěrečných prací na internetu a dalším opatřením se rozhodně nedá říct, že by se s leností studentů zvyšovala i jejich úspěšnost v podvádění.

Impulsem pro zahájení boje s plagiátory byla nová úprava školského zákona, z níž vychází povinnost zveřejňovat závěrečné práce. Vedení naší univerzity před třemi lety usoudilo, že přístup široké veřejnosti k závěrečným pracím skrze web bude zároveň jedním z nejúčinnějších nástrojů obrany před plagiátorstvím. „Přístupnost prací na internetu umožňuje kontrolovat, za co na univerzitě udělujeme tituly. Pokud se na podvod nepřijde v době studia, časem se může stát, že dokonce autor původního textu plagiát zachytí. A právě tato hrozba snad studenty od opisování postupně odradí,“ popsala taktiku školy tisková mluvčí Masarykovy univerzity Tereza Fojtová.

Součástí obranných mechanismů školy je program Theses. Mezi studenty je tento systém na odhalování plagiátů znám pod označením Jako vejce vejci. V současnosti se do projektu na porovnávání závěrečných prací zapojilo více než dvacet škol České republiky a Slovenska. Společně tak vytváří databázi, která obsahuje přes milión dokumentů. Z toho je víc než sedmdesát tisíc závěrečných prací.

Podobnost obou vajec musí posoudit učitel

Odhalovat kopírování však chtějí pedagogové i mezi seminárními pracemi či referáty. Systém s tímto cílem funguje od června tohoto roku na adrese Odevzdej.cz a sami potenciální plagiátoři si zde mohou nechat porovnat svou práci, aby zjistili, zda jsou jejich myšlenky a závěry opravdu pouze z jejich hlavy.

„Také systém na porovnávání studentských prací vnímáme jako prevenci. Má studenty upozornit na to, že s plagiátorstvím chceme bojovat,“ sdělila Fojtová. Program však podle ní nemůže s jistotou určit, kdo je plagiátor a kdo ne. Konečné rozhodnutí vždy závisí na individuálním posouzení učitele.

Jako užitečný vstupní filtr, zvláště v kurzech s velkým počtem studentů, hodnotí Jako vejce vejci Petr Kaniok z Katedry mezinárodních vztahů a evropských studií. Podvádějících studentů už také pár odhalil. „Neměl jsem z toho radost. Opravdu se nejedná o vítězoslavný pocit lovce nad kořistí. Spíše mi z výsledku bylo vždy smutno. Vždyť schopnost formulovat zajímavý názor podepřený kvalitní argumentací je jednou z devíz, které by si student z fakulty měl odnést,“ povzdychl si Kaniok.

Vynachválit si program nemůže ani Zdeněk Sychra z téže katedry. „Je rychlý a uživatelsky celkem příjemný. Při těch počtech studentských prací, které musí učitel projít, by byla kontrola jinak hodně obtížná,“ zhodnotil. Systém je podle jeho názoru dostatečně známý, aby plnil odstrašující funkci. Problémem však zůstává plagiátorství ze zdrojů, na které program nedosáhne. I to se však může změnit, protože je neustále doplňován.

blog comments powered by Disqus