Rodí se nový studijní obor. Game Studies zkoumají počítačové hry | Halas Časopis studentů Fakulty sociálních studií. 32. ročník

Rodí se nový studijní obor. Game Studies zkoumají počítačové hry

Do rubriky Fakultní ruchy napsal Tomáš Jelen (Pátek, 23. listopad 2012)

Od mala je baví počítačové hry. Když se otrkali v akademickém světě a zjistili, že je prostor pro studium videoher zatím prázdný, rozhodli se ho zaplnit. Tak vzniklo občanské sdružení Game Studies, které působí na naší fakultě a snaží se o akademické zakotvení studia počítačových a jiných her.

„Začalo to asi před třemi lety schůzkami skupiny lidí, kteří tehdy psali diplomové a bakalářské práce o hrách,“ vzpomíná na počátky skupiny akademických hráčů sedmadvacetiletý student magisterského studia mediálních studií a žurnalistiky Silvester Buček. Z nejprve neformálního setkávání několika kamarádů se vyvinulo občanské sdružení, které oslovuje akademiky a účastní se konferencí. Všemi prostředky se snaží okolí ukazovat, že počítačové hry jsou médium, které je hodné vysokoškolského studia.

Buček vysvětluje, že v současné vědě panuje názor, že co není vážné a seriózní, to vědě nestojí za to zkoumat. „My s tím samozřejmě nesouhlasíme, protože zábava je jedna ze základních součástí lidské společnosti. Všechny vědy by se jí měly zabývat," uvažuje. U nás se ale věnuje fenoménu zábavy jen velmi malá pozornost. V západních zemích je to jinak a mnohde mají herní studia svoje pevné rysy a studijní obory. „Třeba v Dánsku jsou na univerzitách katedry herních studií a v anglosaských zemích, v Británii nebo v USA, je to poměrně běžný obor,“ líčí postoj některých zemí ke Game Studies Buček.

Game Studies jako obor na naší fakultě

Členové iniciativy se snaží dávat svému působení akademickou formu potřebnou pro vědecké uznání, ale vzhledem k tomu, že tato disciplína se i ve světě teprve rodí, občas je to obtížné. „Na světě zatím neexistuje univerzální metodologie zkoumání počítačových her. Hra je ze své podstaty interaktivní, a dává proto mnohem větší prostor k interpretaci,“ odhaluje akademické problémy Buček. Budoucnost ale vidí pozitivně. „Náš dlouhodobý cíl je, aby se u nás na fakultě daly studovat právě i Game Studies,“ doplňuje.

Herní studia se zaměřují například na politické a ideologické rámování různých her. „Kolega se v práci zabýval třeba ideologickým rámcem známé hry The Sims. Ukazoval, jak hra vychází z amerického liberalismu a poskytuje obraz světa, kde každý může žít americký sen,“ přibližuje různá témata výzkumu Buček. Další akademické práce zkoumají třeba on-line reklamy v moderních hrách.

Game Studies nedávno vytvořily nový web, který slouží lepší prezentaci projektu. „Jsou tam videa o hrách, odborné přednášky, články akademiků, populárně-vědecké články a první díly našeho seriálu SavePoint,“ představuje webovou prezentaci Buček. SavePoint je seriál, kterým se občanské sdružení snaží ukazovat světu populárně naučnou formou to, čím se na akademické úrovni zabývá.

blog comments powered by Disqus